سهندیه

سهندیه

سهندیه

سهندیه





خودسازی شهدا....

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۴۱ ب.ظ

خودسازی

اوائل طلبگی ایشان، پدرش به دیدن او آمده بود و برایش اورکتی خریده بود. امّا هرگز آن لباس را به تن او ندیدم. آن شهید بزرگوار در بین راه آن را به فقیری هدیه داده بود .

عباس عبادت را به نحو کامل انجام می‌داد و من کمتر دیده بودم که تزلزل در روحیّة عبادی او روی داده باشد و در عبادت زیاده روی نمی‌کرد و هیچ گاه از عبادت زده نمی‌شد و به ندرت اتّفاق می افتاد که نماز شب نخواند.

هر وقت از قم عازم نجف آباد می شد به جای سوغات برای اقوام و خویشان خود، کتاب می‌خرید و می‌گفت : «جهل، مقدمه انحراف اخلاقی است».

عباس به خود سازی اهمیت می‌داد، به برنامه‌های جمعی که در جهت خودسازی مفید بود، خیلی علاقه داشت. روزها را روزه می‌گرفت به ویژه روزهای پنج شنبه؛ یک روز همراه با خانواده به باغ رفته بودند، عبّاس بر سر حوض آب به فکر فرو رفته بود. وقتی علّت را می‌پرسیدند، چیزی نمی‌گفت. ولی هنگامی که پدرش اصرار می‌کرد، جواب می‌داد: «پدر جان! مگر نمی‌دانی که رهبر انقلاب توصیه کرده پنج شنبه ها را جهت خودسازی روزه بگیریم....»  

(راوی همرزمان و خانواده طلبه شهید عباسعلی ابوترابی)

ساندیس

منطقه که بودیم تازه ساندیس هلو آورده بودند که خوشمزه و شیرین بود. البته قبل از آن ساندیس انگور هم بود. به مصطفی گفتم: بریم ساندیس بخوریم! من یک ساندیس هلو خوردم و به مصطفی گفتم: بردار! ولی مصطفی گفت: من ساندیس انگور می خورم. من اون موقع متوجه نشدم که به خاطر وابسته نشدن به آنها این کار را کرده بود. (به نقل از مجید حیاطیان هم رزم شهید سید مصطفی واجدی)

آبشار

روزی به همراه حسین به اطراف مشهد رفتیم. بعد از طرقبه، به چشمه‏ای رسیدیم که آبی صاف و خنک داشت و از ارتفاع چند متری، بصورت آبشار به پایین می‏آمد. حسین پیراهنش را درآورد و کمرش را زیر آبشار قرار داد، و سعی می‏کرد که بتواند فشار آب و سردی آن را تحمل کند. به او گفتم، چرا چنین می‏کنی؟ گفت: باید خودمان را بسازیم تا بتوانیم در مقابل شکنجه‏های ساواک مقاومت کنیم.(راوی:خانواده شهید حسین علم الهدی)

وضو

حضرت امام خمینی(ره) دستورات ده گانه ای را برای خودسازی داده بودند که روزه ی دوشنبه و پنجشنبه یکی از آن ها بود و علی تا آخرین روز حیات پر برکت اش مقید به انجام آن بود. معتقد بود اگر وضو گرفتی و نماز حاجت نخواندی، به خودت جفا کردی. به بچه ها توصیه می کرد هر کاری را که با وضو انجام دهید،برای رضای خداوند است و هر بار که با تجدید وضو می کرد، می گفت «این وضوی تازه، نماز خواندن داره». (راوی: خانواده شهید صیاد شیرازی)

برنامه خودسازی در قوانین ده گانه شهید سید مجتبی علمدار

قانون اول: بارالها، اعتراف می کنم از اینکه قرآن را نشناختم و به قرآن عمل نکردم.
حداقل روزی ده آیه قرآن را باید بخوانم.اگر روزی کوتاهی کردم و به هر دلیلی نتوانستم
این ده آیه را بخوانم روز بعد باید حتماً یک جزء کامل بخوانم.

تاریخ اجراء 4/5/69

قانون دوم: پروردگارا! اعتراف می کنم از اینکه نمازم را بی معنی خواندم و حواسم
جای دیگری بود، در نتیجه دچار شک در نماز شدم. حداقل روزی دو رکعت نماز قضا باید بخوانم.اگر
روزی به هر دلیلی نتوانستم این دو رکعت نماز را بخوانم، روز بعد باید نماز قضای یک
24 ساعت (17 رکعت) بخوانم . تاریخ اجراء 11/5/69

قانون سوم: خدایا! اعتراف می کنم از اینکه مرگ را فراموش کردم و تعهد کردم مواظب
اعمالم باشم ولی نشدم. حداقل هر شب قبل از خواب باید دو رکعت نماز تقرّب بخوانم.اگر
به هر دلیلی نتوانستم این دو رکعت را بجا بیاورم روز بعد باید 20 ریال صدقه و 8 رکعت
نماز قضا بجا بیاورم.  تاریخ اجراء 26/5/69

قانون چهارم: خدایا! اعتراف می کنم از اینکه شب با یاد تو نخوابیدم و بهر نماز شب
هم بیدار نشدم.حداقل در هر هفته باید دوشب نماز شب بخوانم و بهتر است شبهای پنجشنبه
و شب جمعه باشد.اگر به هر دلیلی نتوانستم شبی را بجا بیاورم باید بجای هر شب 50 ریال
صدقه و11 رکعت تمام را بجا بیاورم . تاریخ اجراء 16/6/69

قانون پنجم: خدایا! اعتراف می کنم از اینکه «خدا می بیند» را در همه کارهایم دخالت
ندادم و برای عزیز کردن خودم کارکردم.حداقل در هر هفته باید دو صبح زیارت عاشورا و
صبح جمعه باید سوره الرحمن را بخوانم. اگر به هر دلیلی نتوانستم زیارت عاشورا را بخوانم
باید هفته بعد 4 صبح زیارت عاشورا و یک جزء قرآن بخوانم و اگر صبح جمعه ای نتوانستم
سوره الرحمن بخوانم باید قضای آن را در اولین فرصت به اضافه 2 حزب قرآن بخوانم.  تاریخ اجراء 13/7/69

قانون ششم:حداقل باید در آخرین رکوع و در کلیه سجده های نمازهای واجب صلوات بفرستم.اگر
به هر دلیلی نتوانستم این عمل را انجام دهم، باید به ازای هر صلوات 10 ریال صدقه بدهم
و 100 صلوات بفرستم. تاریخ اجراء 18/8/69

قانون هفتم: حداقل باید در هر 24 ساعت 70 بار استغفار کنم.اگر به هر دلیلی نتوانستم
این عمل را بجا آورم، در 24 ساعت بعدی باید 300 بار استغفار کنم و باز هم 300 به
600 تبدیل می شود.  تاریخ اجراء 30/9/69

قانون هشتم: هر کجا که نماز را تمام می خوانم باید در هفته 2 روز را روزه بگیرم،
بهتر است که دوشنبه و پنج شنبه باشد. اگر به هر دلیلی نتوانستم این عمل را بجا بیاورم
در هفته بعد به ازای دو روز 3 روز و به ازای هر روز 100 ریال صدقه باید بپردازم .  تاریخ اجراء 19/11/69

قانون نهم: در هر روز باید 5 مسئله از احکام حضرت امام (ره) را بخوانم. اگر به هر
دلیلی نتوانستم این عمل را بجا بیاورم روز بعد باید 15 مسئله بخوانم . تاریخ اجراء
14/1/70

قانون دهم: در هر 24 ساعت باید 5 بار تسبیح حضرت زهرا(س) برای نماز یومیه و 2 بار
هم برای نماز قضا بگویم. اگر به هر دلیلی نتوانستم این فریضه الهی را انجام دهم باید
به ازای هر یکبار ، 3 مرتبه این عمل را تکرار کنم.

پی نوشت1:برنامه خودسازی ما چطوریه...؟اصلا برنامه  داریم...؟چقدر محاسبه نفس داریم برای خودمون...؟برنامه ای برای خودسازی داریم...؟فقط اینکه بگیم شهدا شرمنده ایم کفایت میکنه...؟؟همین...؟؟؟چندتا چله گرفتیم تا یکی از گناه ها رو ترک کنیم...؟؟

حداقلش صبح که از خونه میایم بیرون به امام زمان قول بدیم که امروز بخاطرش گناه نکنیم.....

چقدر حاضریم از علایق و وابستگی هامون بخاطر خدا کوتاه بیایم...؟

چقدر به نماز و عبادت هامون دلخوشیم و بهش افتخار می کنیم...؟؟

شهدا دستمون رو بگیرید.... 

پی نوشت2:امام صادق(ع):خواب روزه دار عبادت،خاموشی او تسبیح،عمل وی پذیرفته شده و دعای او مستجاب است....در ماه پر برکت رمضان ان شا لله دست خالی نمونیم....

پی نوشت برای دایی: دایی محمدرضایم...دلم میخواد دردهامو داد بزنم...؟

به تو نگم پس به کی بگم...؟پیش تو حرفهای دلم رو  می تونم بگم...این  که بدونم میشنوی آرومم می کنه...چشمهات دنیایی برام بهترینم...دلتنگتم مهربانم...


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۱
sahand

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی